peťo bondra skončil kariéru, svet ako sme ho poznali doteraz, skončil. nový svet trvá 3696 dní

archiv

Chytená do siete

ukolísaná teplom zaspávam a strácam sa v predstavách
Filmová avantgarda päťdesiatych rokov v Amerike porodila niekoľko zaujímavých talentov. Medzi inými aj Mayu Deren. Pôvodom Ukrajinka emigrovala s rodičmi za more v roku 1922, ako 5-ročná. Študovala literatúru a popri štúdiu sympatizovala so socialistickým hnutím. Zároveň narastal aj jej záujem o fotografiu a film. Rovnako sa venovala modernému tancu. Ako zamestnankyňa Tanečnej skupiny Katherine Dunhamovej na jednom z turné stretla Alexandra Hammida (známeho aj ako Alexandra Hackensmiedta, strihača Plickovho filmu Zem spieva). V jednom z jej filmov dokonca účinkovala aj Anais Nin... Okrem spomenutého jej učarovalo voodoo. Vycestovala na Haiti, kde skúmala domorodé tance a rituály. Sama sa stala kňažkou a svoje skúsenosti spísala v knihe The Divine Horsemen. Zlé jazyky tvrdia, že koniec jej pomerne krátkeho života súvisel práve s kultom voodoo. Existencia mimo seba a skúmanie sa zvonku je aj základným motívom filmu Osídla popoludnia(1943).

Túto avantgardnú úvahu stvorila spolu s Hammidom a produkciu s poriadnou dávkou vtipu prisúdila Hollywoodu. Ani omylom nejde o klasický príbeh. Je to skôr skúmanie myšlienkových pochodov a možno akési objektivizovanie možností. Rozhodovanie. V jedno slnečné popoludnie dovolila svojim myšlienkam skúmať vlastné rozpoloženie. Jej sebapozorovanie je presné ako pitva. Jedným zo symbolov, ktoré využíva na sprostredkovanie svojich myšlienok je kvet maku. Používaný na náhrobných kameňoch ako symbol večného spánku. V úvode filmu ho anonymná ženská ruka vloží do obrazu. Je ako predzvesť a zároveň osudové predurčenie... Podčiarknuté znervózňujúcou hudbou Teijiho Itoa. Cielene pripomínajúcou kvapkanie vody do drezu.
Hlavnou postavou je sama Maya. Presnejšie niekoľko jej verzii. Maya originál vstupuje do obrazu ako tieň (snáď odraz svojich možností). Nachádza kvet maku, vezme ho so sebou domov. Objavuje ďalšie symboly: kľúč od domu a nôž zabodnutý v chlebe. Tieto spolu s kvetom maku postupne obmieňajú svoj význam (napríklad kvet-pokoj sa zmení na nôž-smrť). Zároveň sa dozvedáme o prítomnosti muža, zrejme práve odišiel. Zostali tu po ňom rozhodené topánky a košeľa. Pod omamnými účinkami makového kvetu Maya originál zaspí. Sníva sa jej nasledujúci sen o sebe ako Mayi 1. Do sna sa premiestnime jej okom. Posledným symbolom je zrkadlo. Teda zahalená postava so zrkladom miesto tváre. Nie nepodobná zosobneniu smrti. A možno tiež akási objektivizácia vlastnej existencie. Keď sa na seba pozerám do zrkadla, je to vlastne pohľad zvonku.

Maya 2 prichádza spomalene. Vchádza do domu ako víla jemne ukladajúca kroky pred seba. Nôž, ktorý nájde v posteli ju naplní úzkosťou, strachom. Vidí Mayu originál pokojne spiacu a cez okno sleduje Mayu 3 ako uteká tajomnou postavou. Tá tentoraz vošla dnu. Maya 3 ju nasleduje. Zo schodov má závrat. Zrkadlo položí kvet večného pokoja na jej podhlavník. Osud je spečatený.

3 verzie vysnívaných Mayi (každá predtým krásne obrazovo charakterizovaná) sedia za stolom, na ktorom je kľúč. Kľúč od domu, od bytu, od poznania, od lásky, od vzťahu. Jednoducho kľúč. Maya 1 – zvedavá víla ho príjme ako kľúč. Maya 2 –úzkostná rovnako. No Maya 3, vezme kľúč a v jej krvavej ruke sa zmení na nôž. Čo vyvolá zdesenie ostatných. A toto narušenie v záveroch troch rôznych možností seba samej rozruší aj spiacu Mayu originál. Maya 3 – Vrahyňa sa obráti k spiacej. Na zvýraznenie času, ktorý uplynie medzi rozhodnutím a bodnutím, využíva autorka veľmi zaujímavý sled obrazov. Jej noha prechádza pieskom, blatom, chodníkom, kobercom až nakoniec pristúpi k vražde – sebavražde. Maya originál náhle precitá. Ten, kto sa nad ňou skláňal je Hamid, ktorý ju zobudil nežným bozkom. Náhly zvrat vyvoláva okamžité prehodnocovanie mojich diváckych záverov. Maya ho nasleduje do izby. On položí na posteľ kvet, ona si ľahne. Dotkne sa jej pásu. Zmyselný detail pier pôsobí viac ako eroticky... Zrazu sa však kvet zmení na nôž. Maya neváha. Vezme zbraň a rozbije zrkadlo Hamidovej tváre. Áno, Hamid a postava so zrkadlom miesto tváre sa náhle spojili. Za jeho tvárou je more, diaľka, sloboda. Voda obmýva čriepky rozbitého zrkadla. More je ako zabudnutie... večné zabudnutie.
Prichádza však ďalší zvrat. Absolútne scudzenie. Hamid sa vracia domov. V kresle miesto spiacej Maye leží jej mŕtvola. Keď sa v myšlienkach rozhodla zabiť jeho, zabila vlastne seba.

Sny zrkadlia myšlienky v ich čistej podstate. Aj mne sa často stáva, že to čo si cez deň nepripustím vypláva na povrch v noci. A niekedy ma „to“ poriadne šokuje. V reálnom svete sa totiž musím prispôsobovať. Uzatvárať dohody, kompromisy.

Jednoznačnej interpretácii tohto filmu sa radšej vyhnem. Krajšie je, keď si v ňom každý nájde to svoje. Podľa mňa je kdesi medzi všetkými možnosťami, z ktorých si žena vyberá. Medzi možnosťou zostať sama sebou a medzi kompromismi, ktoré vyžaduje vytvorenie pevného vzťahu; o rodine nehovoriac.

Nielen v tomto filme, ale aj v ďalších Maya ukazuje schopnosť sebairónie a prenikavého pohľadu na svet a jeho vzťahy. Prekvapuje ma ako presne dokáže v obraze vystihnúť napríklad ženskú pretvárku. Konkrétne vo vynikajúcej partii šachu na pláži. Dve ženy sa spolu srdečne rozprávajú a pomedzi to si navzájom až vražedne vyhadzujú figúrky zo šachovnice. Maya Deren je prekrásny zdroj inšpirácie na úvahy lenivého nedeľného popoludnia.... Len neviem, kde pri takýchto myšlienkach brala chuť žiť.

„My films might be called poetic, reffering to the attitude towards these meanings... My films might be called choreographic, reffering to the „design“ and stylization of movement which confers ritual dimension upon functional motion... My films might be called experimental, reffering to the use of the medium itself... I am addressing myself not to any particular group but to a special area and definite faculty in every or any man – to the part of him which creates myths, invents divinities, and ponders, for no practical purpose whatsoever, on the nature of things... The important truth is the poetic one.“

Meshes of the afternoon, Maya Deren, 1943






CAPTCHA Image


neviem precitat!




Počet príspevkov na stránku:
lexzheng5654
fuck you robot
17.04. '17 * 16:54
payday loans
fuck you robot http://paydayloansbrq.com/
02.04. '15 * 01:44
Upseflifsbo
fuck you robot http://paydayloansfastcasha.com
04.05. '14 * 11:23
evefSlizicSitxb
fuck you robot http://cialis20mgcialisdailysjh7.com
02.05. '14 * 07:43
Bourbercehk
fuck you robot http://genericviagraviagraonlinefhfryj.com
20.04. '14 * 19:21
SarTropsgagbo
fuck you robot http://buyviagragenericviagrayvm.com
02.04. '14 * 11:43
SarTropsgagcg
fuck you robot http://buyviagragenericviagrayvm.com
29.03. '14 * 21:41
Apexiadrerewc
fuck you robot http://genericviagraonlinearhhy.com
17.01. '14 * 08:58
Apexiadrerees
fuck you robot http://genericviagraonlinearhhy.com
16.01. '14 * 16:44
Apexiadrerevp
fuck you robot http://genericviagraonlinearhh.com
13.01. '14 * 19:08
Pietacitripnw
Significantly reduced prices mean you can cialis generic effective if you're over 65 years old?,When using cialis online directory that lists online pharmacy websites?, Not everybody can afford medicine so they get the low cialis reviews directory that lists online pharmacy websites?, in sex.The efficiency of the medicines when you cialis online from responsible pharmacies online if you desire competitive, Check out special offers to buy cheap cialis are so much better online. Check this out, Does the viagra pills here are sold below wholesale,Be smart enough. Read viagra without prescription . Should I stop taking it?, Does a health problem need to be treated with viagra for less is to compare online prices from pharmacies, . Don’t rush through traffic to check the viagra prices for quality ED drugs. Free shipment waits!, prices are available from pharmacies online for when you generic viagra recommended if you're over 80 years old?, What are the real benefits with using
Stránky: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |