peťo bondra skončil kariéru, svet ako sme ho poznali doteraz, skončil. nový svet trvá 3696 dní

fotografie nám zapožičal

Juraj Bartoš
bphoto@nextra.sk
http://mojweb.sk/FotoBezladu/

ďakujeme

------

Záznam živého koncertu Bez Ladu A Skladu z roku 1986 nájdete v našej Národnej Banke.

Bez ladu a skladu * história

upravená verzia na autorovo prianie
„Prišli takí ušatí chalani a jedno nezletilé dieťa, ktoré tam vykrikovalo, a taká uletená muzika... ale hotový spevák a veľmi zaujímavá kapela.“ (Dano Salontay)

Prvú verziu Bez ladu a skladu (BLAS) založili v roku 1985 Peter Kaščák (basa), Richard Rybníček (bicie) a Martin Beďatš (gitara). Neskôr sa k nim pridal Rasťo Kubica, ktorý svojím saxofónom dodal skupine ďalší rozmer, typický pre hudbu BLAS. Táto verzia fungovala iba týždeň, lebo chýbal spevák. Voľné miesto doplnil Petrov brat Michal. Veľmi rýchlo. Na skúške iba niečo zaspieval a bol hneď prijatý.

Skupina vznikla dvadsiateho piateho júna 1985 a koncertnú premiéru mala na svadbe Mariána Kaščáka, najstaršieho z bratov. Hlavným textárom sa stal Ľubor Benkovič. Väčšina textov na albumoch XMETOV a HORÚCE HLAVY (ale aj hitovky „Elektráreň“ a „Parné valce“ z IBA RAZ) pochádza z jeho pera. Texty však písali aj Michal Kaščák a ďalší kamarát kapely - Stano Dajča. Hudobne najviac prispeli (podľa bookletov na albumoch) Michal Kaščák a Martin Beďatš.

Prvý naozajstný koncert sa konal v piatok 13. decembra 1985 na Gympelrocku, každoročnej prehliadke trenčianskych gymnaziálnych kapiel. BLAS už vtedy hrali v sakách a kravatách, tradičnom kroji skupiny. Michal Kaščák mal 13 a ostatní 15 rokov. Po vystúpení prišla lákavá ponuka. Chór vážskych muzikantov – vtedajší lídri trenčianskeho diania – pozvali BLAS na spoločný koncert do Bratislavy. Podujatie sa konalo ešte ten istý mesiac v internátnom klube Mladá Garda. Tu hrali za socializmu takmer všetci podstatní predstavitelia československej undergroundovej scény.

Po koncerte na Mladej Garde prišlo pozvanie na pražský Rockfest ´86, vtedy najväčší festival mladej hudby v Československu. Ešte ako neznáma kapela hrali na tom istom pódiu ako napríklad Iva Bittová, alebo tiež vtedy začínajúca Laura a její tygři. Okamžite sa dostali do povedomia rockového publika. Éra slávy Bez ladu a skladu sa začala.

K dôležitým vystúpeniam patrí hranie na všetkých ďalších Rockfestoch, ktoré sa za socializmu konali. Kapela vystúpila na Slovrocku v rokoch 1987 a 1988 a na lipnickom festivale v septembri 1988. BLAS pozval aj Ladislav Snopko do svojej relácie „Dotyky a spojenia“. V československej verejnoprávnej televízií vystúpili v marci 1987 spolu s Jiřím Stivínom. Kuriozitou je, že Stivín bol od Kaščáka o 30 rokov starší, obaja si však porozumeli okamžite. So Stivínom potom hrali v jeho programe „Blízke stretnutia“, ktorý sa natáčal v Štúdiu S. BLAS vystúpili aj na Poetickej lýre, Vokalíze v Prahe a v televíznom Metronóme.

Kapela hrala samozrejme aj v zahraničí. Za socializmu najčastejšie v Poľsku – v roku 1987 absolvovali šnúru v Krakove a okolí. O rok na to ich pozvali na festival do Jarocinu. V júni 1989 sa opäť vrátili do Poľska – tentokrát vystúpili na veľkom Ost-West festivale alternatívneho rocku v Gdansku. Po páde socialistického režimu zostavu doplňuje ďalší saxofonista Peter Kohout a skupina hrá po prvýkrát v Paríži. Neskôr sa do Francúzska vráti aj s vlastnou manažérkou a absolvuje krátku šnúru po juhu krajiny. BLAS hrá okrem iného v Montpellieri, Avignone či Marseilles. Začiatkom deväťdesiatych rokov strieda Rybníčka na bubeníckom poste Peter Slameň.

V roku 1997 kapela prestáva aktívne koncertovať. Dôvodom je predovšetkým odchod gitaristu Beďatša. Z prachu Bez ladu a skladu vzniká skupina Neuropa, v ktorej pokračujú Michal Kaščák, Peter Slameň a Peter Kohout.

Koncom roka 2000 odohrali BLAS rozlúčkové turné po slovenských mestách. Nebola to však rozlúčka navždy. Kapela sa odvtedy už niekoľkokrát dala opäť dokopy. Koncom roka 2005 odohrali šnúru na počesť dvadsiateho výročia založenia kapely. Občas sa objavili aj na festivale Pohode, ktorý Michal Kaščák organizuje.
Album číslo jedna alebo „génový inžinier už má plán hotový“

XMETOV, 1990
Stláčam PLAY. V útrobách mojej hlavy sa pomaličky, ako vodný vír začne odvíjať opakujúca sa podmanivá gitarová melódia. Tá postupne silnie, až prepukne v strašidelnú kakofóniu saxofónov, hnanú dopredu silnou a presnou rytmikou. O chvíľu kakofónia stíchne a basa hrá svoju temnú linku sama. Občas ju prerušia gitarové flažolety. Gitara sa neskôr pridá s tvrdým staccatom. Poslucháč začína tušiť, že sa pripravuje pomyslený červený koberec pre hlavnú hviezdu programu. A už prichádza. Michal Kaščák temným hlasom skôr prehovorí ako zaspieva prvú slohu piesne: „génový inžinier, už má plán hotový...“ Vitajte na albume XMETOV. Pre bežného rádiového poslucháča neľahky spracovateľné dielko. Plné strašidelných piesní, ktorých hlavnou štruktúrou je temná basa sprevádzaná tvrdými bicími. Sólujúce inštrumenty ako saxofóny, gitara a Kaščákov syntetizátor už iba doplňujú šialenstvo. Väčšina piesní je v strednom („Génový inžinier“, „Odtnite mu hlavu“) alebo pomalom, omamnom tempe („Píšte všetci modrým perom“, „Masy“). Tieto dve polohy podľa mňa kapele najviac sedia. Rýchlejších piesní je tu len pár („Netvrďte“, „Xmetov“). Tie nepôsobia rušivo, skôr dávajú dielu trochu iný rozmer.

Niektoré songy však neplynú pravidelne – počas priebehu sa rozbehnú, alebo spomalia. Do extrému je to dohnané v skladbe „Sociologický prieskum“, ktorá zmení tempo viackrát, aby sa nakoniec zmenila na úplne inú pieseň („percentuálne vyjadrenie...“).

Album je plný rôznych hudobných haluzí, jednou z najväčších je asi Kaščákove sólo „A je to“ na harmonike v skladbe „Netvrďte“. Pri skladbách sa kladie veľký dôraz na inštrumentálne plochy. Spev často ohraničujú dlhé vyhrávky, či už gitarové, alebo saxofónové.

Hudobne sa XMETOV ťažko k niečomu prirovnáva. Gitara však v niektorých piesňach („Udavač“, „Prišiel k nám film z USA“) pripomína spriatelenú skupinu Vidiek.
BLAS si vo svojich inteligentných, sociálno-kritických a dvojzmyselných textoch berú na paškál predovšetkým boľševický režim. Nie však priamočiaro. Príkladom je známa pieseň „Udavač“, v ktorej sa neustále opakuje ten istý motív, „čím chceš byť?, čím chceš byť? – udavač, udavač“, až nakoniec príde pointa: dotyčný chce vlastne udávať rytmus. V záverečnej XMETOV sa na nás zase valí lavína nezrozumiteľných slov. Nakoniec vysvitne, že je to zámer - aby nebolo jasné, o čom Kaščák vlastne spieva. Kódovanú reč si vybral, aby mu nikto nemohol uškodiť.

Kaščák takisto zaujímavo narába so svojím hlasom. Vie až s neľudským chladom recitovať frázy („píšte všetci modrým perom, iná farba nebude“), aby sa zase neskôr úplne utopil v patetickosti („je blázon ten, čo sa neorganizuje?“ v piesni „Masy“). Takisto v „Odtnite mu hlavu“ najprv vyrevúva prvú časť - „odtnite mu hlavu, nech nevytŕča z davu, nepotrebujeme takých ozembuchov, nech si ju nosí pod pazuchou“. Hneď nato však zvážnie a s nenávistným chladom prednesie: „aby nezatienil našu slávu, odtnite mu hlavu“.  Až mráz behá po chrbte. Ťažko to nazvať spevom v pravom slova zmysle. Jeho prejav by som prirovnal ku kázaniu pomäteného farára. Je to originálne, trefné a idú z toho silné emócie.
Album číslo dva alebo „ak chceš získať pravdivú predstavu, musíš sa pritom postaviť na hlavu“

HORÚCE HLAVY, 1991
Rozporuplný. Tak sa dá jedným slovom opísať ďalší album od BLAS – HORÚCE HLAVY. Po geniálnom XMETOVE je menším sklamaním. HORÚCE HLAVY sa už nenesú v pomalom, nebezpečnom tempe so strašidelnou kakofóniou zvukov. Väčšina piesní je rýchla a veselá. Očividne je za tým filozofia, aby si mohol fanúšik BLAS konečne na ich hudbu poriadne zatancovať. Táto poloha mi však veľmi nesadne.

Zmenil sa aj Kaščákov prejav. Už svojím geniálnym štýlom neprednáša a nekáže. Na celom albume už iba normálne spieva, čo je veľká škoda. Po hudobnej stránke ma HORÚCE HLAVY takisto nechytili veľmi za srdce. Veľa dobrých textov (napríklad v piesňach „O“ alebo „Každý kydá“) ťahajú nadol slabšie hudobné nápady. Iné songy, ako napríklad „Celý svet bude plný pohody...“ a „Pavúk“, sú zas na môj vkus až príliš dlhé a vo svojich inštrumentálnych častiach neposkytujú až také hudobné skvosty alebo bláznovstvá ako to bolo pravidlom na predošlom albume.
Ale samozrejme sa aj tu nájdu vynikajúce piesne. Dve moje najobľúbenejšie sú práve tie najpomalšie: „Postavme sa na hlavu“, s podmanivým egyptským motívom, ku ktorej bol natočený aj pôsobivý čiernobiely videoklip a omamná „Anaerobicus communis“ s perfektným dvoj- (alebo až troj-?) zmyslovým textom. Dobré sú aj niektoré songy z rýchlejšieho súdka („Buldozér“, titulná „Horúce hlavy“ alebo „Hore bez“). Im tanečný kabát neškodí. Takisto zaujímavá je aj inštrumentálna „Prajem si, aby si aj krysy dolu v prízemí utkali z hodvábu hojdaciu sieť“. Všetko ostatné je už iba slabým odvarom pôvodnej tvorby.

Je to samozrejme veľká škoda, že sa im pri HORÚCICH HLAVÁCH už nepodarilo nadviazať na vysoký štandard albumu XMETOV. Väčšinou sa však podobné kultové dielo podarí iba raz. Na ďalšom (a doteraz poslednom) albume sa im však podarilo si svoje renomé vylepšiť.

Album číslo tri alebo „iba raz si môžem dovoliť napísať niečo tak povrchné ako túto báseň“

IBA RAZ, 1994
IBA RAZ sa už neženie v šialenom tanečnom rytme ako jeho predchodca. Kapela zatiahla za ručnú brzdu a urobila zdravý mix z pomalých a rýchlejších piesní. Album je ladený sviežo a veľmi sebavedomo. Nehrá sa ani na XMETOV, ani na HORÚCE HLAVY a veľmi dobre funguje aj sám osebe.

Štruktúra piesní je dohnaná až do akejsi extrémnej jednoduchosti, až predvídateľnosti. Najprv hudobný nástup, potom text, potom inštrumentálna časť, potom PRESNE TEN ISTÝ text, potom inštrumentálna časť, potom pointa, ktorá tvorí väčšinou jeden nový verš navyše a potom záverečná časť (príkladov je mnoho: „Mäkkýše“, „Tunel“, „Iba raz“, „Banality reality“). Pieseň „Prestaň byť taká hrozne múdra“ je zase postavená iba na dvoch akordoch. Jednoduchosť však samozrejme neznamená nižšiu kvalitu.

Zaujímavosťou je, že Kaščák tu často spieva o vzťahu k nežnému pohlaviu („Elektráreň“, „Prestaň byť taká hrozne múdra“ a titulná „Iba raz“). Samozrejme opäť originálne a bez príchuti gýča („naložím si ťa  na káru, odveziem ťa do baru, tam si vypijeme do páru, dve deci opojného nektáru a zmeníme sa v beztvarú hmotu plnú pohody, čo skočí šípku do vody“).

Podľa mňa najväčším prekvapením albumu je keď po omamnej „Iba raz“ príde rýchly a veselý nástup známej piesne „Parné valce“. Ten pôsobí ako výstrel z dela - okamžite zobudí a vyčaruje úsmev na tvári. Na IBA RAZ môžeme nájsť aj song „Anča kráča, auto fičí“, známy už z predošlého albumu. Ten sa tu prezentuje v novom, až orchestrálnom prevedení a s takýmto kabátom sa mi aj viac páči. Okrem iného tým BLAS zase raz dokazujú, že majú humor.







CAPTCHA Image


neviem precitat!




Počet príspevkov na stránku:
SofiyaTah
fuck you robot http://viagraprofq.com/
07.12. '17 * 02:45
wow)) viagra by mail order
viagra frau pill

http://viagraprofq.com/ - cheap viagra

viagra cheap

viagra after dinner
SofiyaTah
fuck you robot http://viagraprofq.com/
06.12. '17 * 16:10
cheapest viagra supplier uk
how to prescribe viagra 100mg

http://viagraprofq.com/ - viagra online

viagra cheap

niacin viagra
AntioneHyday
fuck you robot http://pillshnembn.com/
05.12. '17 * 23:17
cialis daily use buy online
how to buy viagra online in canada
erection pills
cialis tabletas de 5mg
erection pills
how to buy pfizer viagra online
MaryaTah
fuck you robot http://viagralionline.com/
04.12. '17 * 10:18
viagra real online paypal
viagra alcool

online viagra

viagra pills

enter site dosage viagra
Alcoro
fuck you robot http://cialisbrx.com/
01.12. '17 * 15:41
http://cialisbrx.com
cialis soft tabs generic
cialis
generic cialis tadalafil 20mg cialis
generic cialis
pusuatly
fuck you robot http://http://cialisbrx.com/
01.12. '17 * 15:26
http://cialisbrx.com
daily side effects cialis tablets
cheap cialis
generic cialis best price canada
cheap cialis
ZhoraTah
fuck you robot http://cialisjqn.com/
30.11. '17 * 13:55
compre muestras de cialis
hr specialist

http://cialisjqn.com/ - cialis online

generic cialis online

comprar generico do cialis
viagra without a doctor prescr
fuck you robot http://viagrawithoutadoctorprescription.us.org
28.11. '17 * 12:49
How Last will and testament ObamaCare Pe
can i develop asthma common disorders of the large intestine
http://viagrawithoutadoctorprescription.us.org viagra without a doctor prescription
hair fall care infant asthma
viagra without a doctor prescription
MyronBethy
fuck you robot http://pharmacyprx24.com
28.11. '17 * 06:08
MyronBethy
http://pharmacyprx24.com http://pharmacyprx24.com - sildenafil generic reviews sildenafil generic cvs sildenafil generic dosage sildenafil generic cvs
MyronBethy
fuck you robot http://pharmacymrx24.com
27.11. '17 * 21:06
MyronBethy
http://pharmacymrx24.com http://pharmacymrx24.com - buy generic tadalafil generic tadalafil reviews tadalafil 5mg generic generic cialis tadalafil best buys
Stránky: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 |